Weer eens een tweeluik op Vrijdag Toravond 14 april. Leuk, voor de pauze de ene band en daarna de andere. Dat alles in het kader van de “Young VIPs” tour die nu door het land gaat. VIP staat trouwens niet voor waar je het eerste aan zou denken, zeer belangrijke personen of zo, maar voor Vereniging van Jazz- en Improvisatiemuziek Podia, een samenwerkingsverband van 25 Nederlandse jazzpodia. Al 20 jaar onderscheidt die VIP veelbelovende talenten die ook hun eigen muziek componeren. En die muzikanten reizen gedurende een paar maanden dan de verschillende jazzpodia af.
Bij de vorige editie hield ik al halt bij die titel ‘jonge vips’. Alsof er een stel stagiaires langs komt of zo. Terwijl er gewoon zeer volwassen bands aan het werk zijn, bestaande uit geoefende en ja, getalenteerde muzikanten. Wat mij betreft een misleidend affiche dus, en gelet op de toch wat teleurstellende opkomst deze goede vrijdag, geldt dat wellicht niet alleen voor mij.
Een gevarieerd programma van zeven stukken, voor het merendeel terug te horen op hun cd’s Skyline en Unknown Past. Afwisselend, onderhoudend, prima verzorgd spel in het idioom van generaties pianisten sinds Keith Jarret of Brad Meldau. Zonder daar overigens mee te willen vergelijken. Elegant avontuur met smaak, dat was het voor mij althans zeker.
Na de pauze een maximaal internationaal samengesteld hofje met de Japanner Genzo Okabe op altsaxofoon, de Spaanse pianist Miguel Rodriguez, Steven Willem Zwanink, de bassist met de Nederlands klinkende naam uit Canada – klopt, mijn vader is Nederlands – en de Italiaanse slagwerker Francesco De Rubeis.
Het viertal woont al jaren in Den Haag en ook zij werken al lang en hecht samen.
Vier wat langere stukken stonden op het programma, alle ook te horen op hun cd Disoriental.
Voor deze argeloze luisteraar een opmerkelijke mix van het gedreven altspel van lange frasen met veel nootjes, lange soli ook, van Genzo Okabe met daarachter een trio dat die stijl zeer adequaat ondersteunde, maar eenmaal met z’n drieën als pianotrio vaak veel meer herkenbare en toegankelijke stijlen volgde.
Zo’n avond was het. Muziek over niet al te plat getreden jazzpaden. Een onderhoudend tweeluik met moderne muziek, en een goede proeve van wat geïmproviseerde muziek te bieden heeft.