A Lot Of Jazz in de Tor: niet alleen op de vrijdagavond concerten die hier al meer dan 40 jaar worden gehoord, maar ook op de tweewekelijkse woensdagavond ArtEZ JazzJam Sessions die al weer een aantal jaren een podium bieden aan jazzstudenten van het ArtEZ conservatorium.
Waar deze laatste gewone doordeweekse dagen het afgelopen jaar een opmerkelijke groei van belangstelling genoot, niet alleen bij jazzstudenten maar ook bij het jazzminnende Enschedese publiek, was het op woensdag 22 januari helemaal te gek. Het was mudjevol in de hut voor deze bijzondere avond waarop niet minder dan drie bands in een mini bigband-festival bezit namen van het podium en met onderbreking van een kwartiertje elk een dik half uur vol speelden.
De spits werd afgebeten door de Utmost Bigband onder de bezielende leiding van Bart Bijleveld, niet geheel onbekend in het bigband gebeuren in deze contreien. Deze band bestaande uit studenten van de Saxion Hogeschool en de UT Twente bracht een gevarieerd programma van jazz-, latin- en funky bigbandmuziek met telkens mooie soli van de diverse bandleden.
De tweede set was voor de Far East Jazz Orchestra die dit jaar zijn 25 jarig jubileum viert, met als dirigent iemand die als twee druppels water gelijkenis vertoonde met die van de vorige band. Nadere beschouwing wees uit dat het om dezelfde persoon ging. Met veel enthousiasme leidde hij de band door een mooi repertoire van typische bigband muziek waarbij een lichte voorkeur voor de componist Bill Holman niet onopgemerkt bleef. Ook hier weer een prachtig vertoon van solisten uit de band.
In de derde set nam de Bigband Exposure bezit van het podium, onder de uitgelaten leiding van dirigent Paul Rademaker. Deze band spetterde met swingende bigband jazz, blues, funky nummers en latin music. De klank van de New Cool Collective was soms duidelijk hoorbaar. Bij dit optreden zou men iets hogere decibelwaarden hebben kunnen meten. De solisten van de band lieten hier ook weer fraaie stukjes improvisatie horen.
Een bijzonderheid van deze avond was dat iedereen die een muziekinstrument kan vasthouden en bespelen was uitgenodigd om op te treden als gastsolist. Een prachtige vorm van het bevorderen van jazzmuziek. Het zou mooi zijn als de musici van al die bigbands om zich heen kijken om daarnaast te komen tot het vormen van combo’s om hun improvisatietalent helemaal uit te werken.
Trompettist Ward Verschuur had het briljante idee om bij de uitnodiging de prettig leesbare akkoordschema’s van de nummers voor die sessie, Boogalee, Five High, Blues in Latin en Acting Funky in de toonsoorten voor C-, Bb- en Eb instrumenten mee te sturen. Dit heeft zeker enkele akkoord leverende amateurs onder ons over de drempel geholpen.
Een advies van een ervaringsdeskundige amateur: Als de blazers met z’n allen (a tutti) weer enthousiast beginnen te spelen is het voor de solist aan te bevelen om op te houden. De kans dat op dat moment zijn noten achter in de zaal worden gehoord is nihil.
Het was nochtans een fijne avond voor de oprechte jazzliefhebber.
Vooral door gaan!
Peter Westers