Vaste luisteraars naar “All That Jazzz”, het jazz-radioprogramma van Jazzpodium de Tor op dinsdagavond op Enschede FM zullen het deze dinsdag (Oudejaarsdag 2013) zonder hun wekelijkse portie jazz moeten doen. Dan wordt vanaf 19:00 uur tot 24:00 uur de Clubcard Mix 2013 uitgezonden. Een non-stop mix van de grootste hits van het afgelopen jaar. De jazz moet -ook hier- weer eens plaats maken voor meer populaire en voor de hand liggende deuntjes en hapklare amusementsbeats. Het zij zo.
Nu gebiedt de eerlijkheid te zeggen, dat het ook niet had meegevallen een twee uur durende uitzending te maken over jazzmuziek met de jaarwisseling als thema.
In de jazz struikel je over de Kerstmuziek, maar nummers over de jaarwisseling zijn uitermate schaars. Die paar die er dan zijn, getuigen bijna allemaal van een weemoedige geestesgesteldheid van de vertolker. Een paar voorbeelden.
Neem nou “What are you doing New Years Eve?”,
onder andere gezongen door Ella Fitzgerald
of door Joe Williams
en hier in de versie van Diana Kral en het Clayton Hamilton Orchestra
Melancholiek, weemoedig… meer voor die kleine uurtjes na afloop van het feest, vuurwerk en de champagne. Dat geldt ook voor mijn persoonlijke favoriet: “The New Years Eve Song” van Patricia Barber.
Nat King Cole heeft nog eens een “Happy New Year” uitgebracht, maar om dat nu tot zijn jazz-repertoire te rekenen… Nou ja, oordeel zelf…
Idem dito voor “My Dear Aquiantance” van Peggy Lee. Mooi gezongen, maar jazz?
Dan maar eens even de blues-roots ingedoken.
Lightnin’ Hopkins wenst ons een bluesy “Happy New Year”. Geen jazz, wel lekker.
Datzelfde geldt voor “Happy New Year, Baby” van Johnny Otis, die aan zijn gelukwensen nog een paar goede voornemens toe voegt, waarvan we van tevoren al weten dat ‘ie ze, in de juiste blues-traditie, niet ten uitvoer zal brengen en daar een dag later al weer spijt van heeft. Want dat is de essentie van blues, tenslotte…
Feestje bouwen, dan maar? Dat zit bij jazzmusici vaak wel snor…
Neem Louis Armstrong, naar eigen zeggen “The Life Of The Party”
Maar ook hier slaat de melancholie al snel toe, getuige “Blue Champagne”
van Anita O’Day
en “The Party Is Over” van het orkest van Stan Kenton.
En is het niet de melancholie die toeslaat, dan is het wel de kater van de volgende dag, zoals in Lee Morgan en Benny Golsons’ “Latin Hangover”
of Dinah Washington die maar weer naar de fles grijpt in “Drinking Again”
Conclusie: jazz en de jaarwisseling is geen gelukkige combinatie.
Maar goed dat op 3 januari in De Tor de Dual City Concert Band met gastdrummer Cees Kranenburg jr. zal laten horen hoe je het nieuwe jaar goed kunt inluiden.
We verheugen ons er nu al op…
Goede jaarwisseling!
(De hyperlinks in dit artikel verwijzen bijna allemaal naar muziek op Spotify.)