In het Jazz Bulletin, het blad van het Nederlands Jazz Archief, schrijft Coen de Jonge maandelijks over jazz op de radio. De eerste aflevering van deze serie is hij in gesprek met Willem Habers, voorzitter van Jazzpodium de Tor èn samensteller en presentator van All That Jazzz, het wekelijkse radioprogramma over jazz en omstreken voor Enschede en omstreken. Lees hier het artikel uit Jazz Bulletin.
Willem Habers (1960) is in het dagelijks leven werkzaam bij ROC van Twente. Daarnaast is hij voorzitter van de Enschedese jazzclub De Tor. Hij maakt voor radio 1Twente een jazzprogramma: All That Jazzz. Het eerste deel van een serie over jazzradio in Nederland.
Waarom doet je dit?
‘Allereerst voor de lol. Een passie voor jazz die ik wil delen. Dat is mijn voornaamste drijfveer. Ook omdat jazz veel te weinig aan bod komt op de Nederlandse radio. Ik zat eerst als disc jockey in de discohoek, en van daaruit heeft mijn smaak zich ontwikkeld. Via musici als George Benson, Chick Corea. En dan duik je verder terug in die muziek. Een boeiende zoektocht!’
Voor wie?
‘Voor iedereen die het leuk vindt! Het slaat aan bij heel verschillende mensen. Ze zeggen wel eens dat jazz alleen nog iets is voor oude mensen – nee dus. Zo hoor ik van leerlingen van mij kreten als: “Ah meneer, wat een toffe muziek!” Het gaat dan wel om de groove, het moet ze bij de lurven grijpen. Ik probeer steeds cross overs te maken. Met klassiek, met blues, met latin en popmuziek. Dat is de leraar in mij.’
Wanneer begonnen?
‘In 2001. Bij de lokale radio hier zochten ze iemand die een soort jazzprogramma kon maken. Of ik dat zou willen doen. Ja natuurlijk. Ik had mijn ervaring immers als disc jockey. Zo moeilijk is radiomaken nu ook weer niet hoor, je moet het juiste knopje indrukken… Ik heb wel bedwongen dat ik absolute vrijheid zou hebben.’
Een beeld van je ‘klantenkring”?
‘Die is heel divers. Het programma is ook als podcast te beluisteren, online dus. Daarop komen uit de hele wereld reacties! Laatst kreeg ik een mailtje van iemand uit Amerika: ‘I don’t know what you’re talking about but I love the music”.
Hoeveel luisteraars ik heb via de radio weet ik niet. Eerst zat ik op zondag, na iets met “geestelijke muziek op verzoek”. Niet zo’n goeie combinatie. Op dinsdag kon ik na een programma met blues en americana aan de slag, dat paste beter.’
De voorbereiding?
‘Niet uitgebreid, ik houd ruimte voor spontane ingevingen. Ik let op het programma van De Tor. Een vooruitblik, een terugblik. En we hebben jaarlijks het zgn. Vinylcafé. De meest bizarre keuzes…
De voornaamste rubriek? De “Dubbelaar”: twee uitvoeringen van dezelfde compositie. Hoe verder die van elkaar af liggen, hoe leuker… De laatste tijd heb ik veel In Memoriams moeten maken, laatst nog Wayne Shorter. Maar in hoofdlijn is het een levend muziekprogramma.’
Hoe breed, hoe smal?
‘Heel breed! Maar niet louter historie! Het imago dat jazz is voor oude mannen die zeuren dat het vroeger beter was, dat ga je juist versterken met die nadruk op geschiedenis. Er gebeurt tegenwoordig zoveel in de jazz! Laatst hadden we zangeres Zosja El Rhazi in De Tor, die maakt heel nieuwe bewerkingen van de muziek van Joni Mitchell. Fantastisch! Ellington draai ik trouwens ook wel, omdat die soms tegen het klassieke aanzit. Dan kan ik weer een verbinding leggen. Zo heb ik laatst een aflevering gemaakt over carnavalsmuziek… De Mardi Gras natuurlijk, in New Orleans.’
Wat draai je niet?
‘Muziek die ik zelf niet leuk vind. Mijn eigen smaak gaat voor. Ik sluit geen muziek bij voorbaat uit. Maar muziek van het ICP bijvoorbeeld komt niet zo vaak langs. Wel interessant, maar een beetje buiten mijn beeld. Han Bennink is wel een voorbeeld van iemand die met zijn tijd meegaat. Zijn werk met Benjamin Herman, wat een feest!
Daarbij let ik op debuten, die geef ik een kans. Een man als zanger Henk Kraaijeveld bijvoorbeeld, echt een “coming man”. Nick Kerkhoff, geweldige bassist. Saxofonist Jesse Schilderink, die laat John Coltrane alle hoeken van de kamer zien!’
Het materiaal?
‘Ik hou via recensies en zo in de gaten wat er uitkomt. Spotify heeft heel interessante dingen. En ik krijg wat toegestuurd door musici, vaak met een vriendelijk verzoek… Ruud Ouwehand, programmeur van De Tor geeft me tips. Idem enkele vaste bezoekers. Nu en dan nodig ik iemand uit om zijn eigen selectie te presenteren. Zo lukt het wel… Of ik ook nog studiemateriaal gebruik? Nou, ik heb thuis zo’n dikke jazz-encyclopedie, daar kijk ik nooit in. Doe alles online. ’
Sponsors?
‘Nee. Of ja: ikzelf. Meestal werk ik er thuis aan, op zolder. In de studio kan ook. Ik heb zelf vergelijkbare apparatuur aangeschaft en daarmee zet ik mijn programma online. Tja, als je rijk wil worden moet je je niet met jazz inlaten…’
Een boodschap voor onze lezers?
‘Nou, het volgende: jazz is helemaal niet moeilijk. Dat imago van: jazz is cerebraal, lastig, alleen voor ouwe mannen – grote flauwekul. Maar je moet er wel voor open staan. Goeie jazz valt niet terug op wat er al is, maar geeft er een eigen draai aan.’
Willem Habers maakt wekelijks het radioprogramma All That Jazzz van twee uur, op dinsdagavond vanaf 21.00 uur. Te beluisteren op radio 1Twente via 105.1 FM en online via www.1Twente.nl . De podcast is te beluisteren/downloaden via www.jazzpodcast.nl .