De winkels waren deze avond eerder dicht, bij onze oosterburen overigens de hele dag, maar jazzpodium de Tor was op deze Goede Vrijdag ‘gewoon’ geopend. Op de bühne had een kwartet plaatsgenomen, dat luistert naar de imposante naam ‘Edgar van Asselt- Jorge Vistel project’. Hiermee worden gelijk de belangrijkste componisten van de gespeelde stukken verraden: de Nederlandse pianist Edgar van Asselt en de Cubaanse trompettist Jorge Vistel.
Wie denkt aan strakke en dansbare Cubaanse ritmes, kwam bedrogen uit. De muziek van Edgar van Asselt en Jorge Vistel is pure jazz, met hooguit wat invloeden uit tropische streken. Beide instrumentalisten wisten uitstekend en zeer virtuoos te improviseren, waarbij Vistel regelmatig onorthodoxe blaastechnieken aan de dag legde.
De twee ballades van deze avond, Pra Elis (opgedragen aan de Braziliaanse zangeres Elis Regina) en Cuando surgió la inspiración (een compositie van Vistels grootvader Daniel) kenden ineens een geheel andere sfeer. Het was alsof de trompettist zich dan van een bugel bediende, zo subtiel werd de toon getroffen.
In de gelederen troffen we verder aan de drummer Niek de Bruijn en bassist Uli Glaszmann, die uitstekend het kwartet aanvulden en ook regelmatig solerend lieten horen dat zij van wanten wisten.
Het enige dat op deze avond aan te merken viel was de lengte van het concert, want om half twaalf stond nagenoeg iedereen buiten en dat is wel eens anders op menige vrijdagavond.