Met een knipoog naar Bob Marley mag ik best de kop van mijn recensie naar het Nederlands vertalen. De tijd zal het leren of vrijdagavond een legende geboren is, de “dracht” heeft echter zo’n twintig jaren in beslag genomen, dus hier lag een stevige muzikale baby in de wieg, die hopelijk nog een gezonde toekomst tegemoet gaat. Hoofrolspelers (of moet ik zeggen “verwekkers”?) zijn doorgewinterde jazz-musici: John Hondorp, op hammondorgel, pianist Sebastian Altekamp en Peter Weissink op drums. De groep heeft nog geen officiële naam, maar de werktitel, Keys and Beats, vind ik nu al een blijvertje.
Heerlijk, om weer eens het vette geluid van een Hammond te horen op dit bomvolle podium: alweer elf maanden geleden voor het laatst. Terugbladerend valt de “schade” toch wel mee, want in de afgelopen tien jaren viel er elk jaar wel te genieten van dit bewerkelijke instrument (zwaar en niet geheel storingsongevoelig): Joe Dinkelbach in 2020, Rob Mostert in 2019, Will Maas, ook in 2019, Ruben Mulder in 2018, Folkert Oosterbeek in 2017, Thijs van Leer, ook in 2017, en daarvoor dezelfde John Hondorp in 2015 en 2014.
Met het openingsnummer, Cantaloupe Island, werd de toon gezet: (lees verder:)