‘Het concert zal vanavond zeker een andere lading krijgen’ voorspelde bassist Ruud Ouwehand vrijdagmiddag om vier uur, toen hij begon met opbouwen; ‘Vanmorgen is Peter Nieuwerf overleden’, voegde hij eraan toe. Het zou daarom een hommage worden aan twee Peters, mede muzikaal vormgegeven door de derde (gelukkig nog springlevend).
In een enigszins gelaten sfeer begonnen de drie muzikanten te spelen, zonder verdere aankondiging. The show must go on: zo geldt dat in dit metier, maar het was wel een loodzware opgave.
Gaandeweg de avond, die weer de intieme overdwars-opstelling (langs de zuidmuur) kende, ontdooide de sfeer wat en kon er zelfs een glimlachje en een kwinkslag vanaf. Een mooi moment brak aan toen Marijn Ouwehand de microfoon pakte en Green dolphin street ten beste gaf, gevolgd door het nog toepasselijker In the Wee small hours of the morning (‘voor Peter’, fluisterde hij zo subtiel als hij gezongen had).
Alle ellende ten spijt, hier stonden wel drie hele grote namen uit de jazzwereld te spelen. Tiehuis hadden we anderhalve week geleden nog gehoord met de beste Bigband van de lage (en hogere) landen: het Metropole Orkest en ook op deze avond was hij weer in topvorm.
De levende trombonelegende Bart van Lier, die af en toe het blaasinstrument liet ‘spreken’, had ook nog wat eigen composities meegebracht (Father Augment, Ackvan en A tune for us), terwijl huisbassist Ruud Ouwehand naast La Waltz 2 3 en Twenty to two zijn opusnummers had uitgebreid met The trio 2015, gecomponeerd tijdens het herstel van zijn voetoperatie, afgelopen herfst.