Vrijdag Tor-avond 17 november 2023 kwam hij weer langs, de Dual City Concert Band. Tor-huisorkest sinds … op de website van de DCCB valt te lezen “… vanaf 7 oktober 1990 om precies te zijn. Op die datum namelijk vond in het Enschedese Jazzpodium De Tor de eerste repetitie plaats van de Dual City Concert Band, een initiatief van saxofonist Gerlo Hesselink en bassist Johan Plomp. Zij stelden een bigband samen die bestond uit getalenteerde musici uit de regio. De meeste orkestleden hadden een afgeronde conservatoriumopleiding of waren muziekstudent …”. Meerdere leden van het eerste uur doen nog steeds mee. Waaronder saxofonist/fluitist Gerlo Hesseling. Bij gebreke aan een dirigent had hij deze avond ook de rol van aanvoerder. Een enkel handgebaar vanaf zijn plek vooraan in de rietsectie, een vuist of vier vingers omhoog, bleken voldoende aanwijzingen voor de manschappen.

Job Helmers

Gastsolist deze avond was baritonsaxofonist/componist/arrangeur Job Helmers. Aan het begin van deze eeuw had hij reeds een drietal jaren met de band meegespeeld, een oude bekende dus. Inmiddels is Helmers al jaren verbonden aan het Millennium Jazz Orchestra, u weet wel de band uit Deventer waarvan leider Joan Reinders afgelopen week de eerste Jerry van Rooyen Award kreeg uitgereikt. Van harte gefeliciteerd nog, Joan!

Terug naar de Tor. De helft van het programma bestond uit composities en/of arrangementen van Helmers en uiteraard deed hij het nodige solowerk.
Na twee orkeststukken, waaronder ook een compositie van tenorist Ewoud Dercksen, kwam Job Helmers in het derde stuk, ‘Job’s Original’, aan de beurt. En dat deed hij ruimhartig samen met de vaste bari van het orkest, in feite ook zijn opvolger van destijds, Kees van Dooremalen. Leuk twee van die lage saxen voor de groep, de heren waren bepaald aan elkaar gewaagd.

Pianist Igor Herstel, bassist Taeke Stol en slagwerker Wim de Vries met gastsolist Job Helmers

Het vierde nummer, ‘My Funny Valentine’, werd uitgevoerd als combo-stuk, Helmers met pianist Igor Herstel, bassist Taeke Stol en slagwerker Wim de Vries. Naar mijn mening was dat begeleidingstrio gedurende het gehele concert uitstekend op dreef. Een smaakvol veelzijdige pianist, een heerlijk drijvende (en zo aanstekelijk meelevende) bassist en een swingende, accurate slagwerker (die zich zelfs wat showwerk permitteerde met van dat Jo Jones-achtige gooi- en vangwerk).

Voor de pauze nog een heerlijk swingende (zie vlak hiervoor) ‘Everything happens to me’ en in een up-tempo nog een eigen Helmers-compositie ‘Geen Idee’ (zo heette het echt).
Van de solisten was het vooral trompettist Remy Keupink (in de band rechtsboven) die indruk maakte met mooie, expressieve soli. Mogen we daar meer van horen?

Na de pauze ook weer zes nummers. Het derde stuk was de ballad ‘Song for A.’, waarbij ‘A’ Anneke bleek, een liefje van Job uit de tijd dat hij deel uitmaakte van de DCCB en in de Tor speelde. Fluiten en klarinetten bepalen de sfeer en uiteraard pakt Helmers, kennelijk leunend op zijn herinneringen, mooi uit. Met combo vervolgens ‘My Ideal’, in latin-jasje.

Gert Nijenbanning, tuba

Als nummer vijf een verrassing: in Helmers ‘Or no one’ gaat bastrombonist Gert Nijenbanning los op de tuba. Leuk. Leuk thema’tje ook. En Wim de Vries die met een ouderwets meerdere chorussen durende drumsolo fors uitpakt.
Van de solisten was het na de pauze vooral trombonist Gerd Pol die indruk maakte. De man was twee dagen later trouwens al weer in Enschede te horen, nu bij het afscheidsconcert van de Cotton Town Jazz Band – waar hij zich ook weer onderscheidde met heldere en logische improvisaties).
Als finale een Jan Wessels-arrangement van het nummer ‘Hob Nob’, een in een lekkere up-tempo jive uitgevoerde blues. Gaat er als uitsmijter altijd wel in. Net zoals Helmers begon, sloten ze ook nu weer af met een collegiaal bariton-duet.
En – echt last, but not least – de gestreken bassolo van Teake Stol!
Zo kon het wel weer. Avondje Tor voor bigband-liefhebbers. Die kwamen ruimschoots aan hun trekken.


Foto’s van Jan Geelen