Het kabinet is nog niet eens gevallen en toch werd er al gestemd… in de pauze van het concert dat op Jazzpodium de Tor werd gegeven door de Belgische gitarist Philip Catherine en de Enschedese pianist Jasper van ‘t Hof. Door het toucher van de pianist zou de zuiverheid van de vleugel dermate bedreigd zijn, dat (bij)stemmen een noodzakelijke ingreep was. Of het publiek (toch al zo talrijk) maar even stil wilde zijn in de pauze… een absurder verzoek is amper denkbaar. Alles had echter te maken met de geluidsopname die VPRO radio 6 van dit concert maakte, uit te zenden op zondagavond 27 september om 23 uur.
Niet onterecht om dit concert op te nemen, want hier waren wel twee levende jazzlegendes bezig. De vraag drong zich aan mij op hoe vaak dit tweetal met elkaar musiceert en uit navraag bleek dat de mannen elkaar elk jaar zeker eenmaal muzikaal treffen. Toch klonk het samenspel zo hecht alsof ze niet anders doen. Van ‘t Hof voegt er regelmatig nog een derde instrument aan toe: zijn zangstem, op z’n Tania Maria’s, immers Erroll Garner gromde alleen maar, om van het kreunen van Alfred Brendel maar te zwijgen, maar die was dan ook klassiek pianist.
Beide mannen etaleerden alle mogelijkheden die er op beide instrumenten te vinden zijn, zonder belerend over te komen. Het bleek een caleidoscoop van wat er allemaal kan en in combinatie met de muzikale vindingrijkheid maakte dit het optreden van deze twee giganten zo mateloos interessant. Wat kan er toch veel met ‘slechts’ twee instrumenten…
Het uitgevoerde repertoire bestond louter uit eigen werk, op twee composities van Charlie Mariano na. Het laatste stuk voor de pauze, Mute, zou zelfs pas eerder op die dag ontstaan zijn -in gezamenlijk overleg-, aan de eettafel van de familie Habers.
Select Page